رودان نيوز
  • کد خبر : 1144
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 30 آوریل, 2013 - 20:33
  •   

    رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را ابلاغ کردند

    حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. به گزارش رودان نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم […]

    حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

    به گزارش رودان نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی«ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

    متن سیاستهای کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور

    1- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه ( زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزه های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تأکید بر ریشه کن کردن بی سوادی و تربیت انسان های مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقت جو، آزادمنش، مسؤولیت پذیر، قانونگرا، عدالت خواه، خردورز، خلاق، وطن دوست، ظلم ستیز، جمع گرا، خودباور و ایثارگر.

    2- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها.

    3- بهسازی و اِعلای منابع آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و بهبود مدیریت منابع انسانی با تأکید بر:

    1-3- ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامه های درسی مراکز و دانشگاه های تربیت معلم و شیوه های یاددهی و یادگیری برای پرورش معلمان با انگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش.

    2-3- باز نگری در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و بکارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره مهارتی.

    3-3- اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان.

    4-3- توسعه مهارت حرفه ای و توانمندی های علمی و تربیتی معلمان با ارتقاء کیفی آموزش های ضمن خدمت و برنامه ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش.

    5-3- استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان مبتنی بر شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی برای ارتقاء.

    6-3- توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی.

    7-3- استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان.

    4- ایجاد تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی با توجه به:

    1-4- روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفتهای علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی.

    2-4- توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری و بهره گیری از روشهای یاددهی و یادگیری متنوع و مطلوب و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی.

    3-4- تبیین اندیشه دینی-سیاسی امام خمینی(ره)، مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اصول ثابت قانون اساسی در مقاطع مختلف تحصیلی.

    4-4- توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن(روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانش آموزان با قرآن و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) و گسترش فرهنگ اقامه نماز.

    5-4- تحول بنیادین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانش آموزان.

    6-4- رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه ریزی های آموزشی و درسی.

    7-4- تقویت آداب و مهارتهای زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموخته ها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان.

    8-4- تقویت آموزشهای فنی و حرفه ای.

    5- اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی بویژه در:

    1-5- ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده ها.

    2-5- ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانش آموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.

    3- 5- ارتقاء تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی.

    4- 5- رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.

    5- 5- توسعه تربیت بدنی و ورزش در مدارس.

    6- 5- تربیت و تأمین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامه های تربیتی و پرورشی.

    6- تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با تأکید بر:

    1- 6- بازمهندسی ساختار اداری در کلیه سطوح با رویکرد چابک سازی، پویاسازی همراه با ظرفیت سازی، فرهنگ سازی و بسترسازی برای تقویت مشارکت های مردمی و غیر دولتی، منطبق بر قانون اساسی و سیاست های کلی نظام اداری و آموزش و پرورش بویژه ایجاد زمینه مشارکت معلمان، خانواده ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و سایر نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی در فرآیند تعلیم و تربیت.

    2- 6- رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریت های مندرج در سیاست های کلی.

    3- 6- بهبود مدیریت منابع و مصارف با هدف ارتقاء کیفیت و بهره وری نظام آموزش و پرورش.

    7- بهینه سازی فضا، زیر ساخت های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر:

    1- 7- ضابطه‌مند سازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم سازی و مصون سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.

    2- 7- احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و الزام سازندگان شهرکها به احداث واحدهای مورد نیاز آموزش و پرورش.

    3- 7- ارائه الگو و ضابطه لازم الرعایه از طرف وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدارس.

    4- 7- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش های مرتبط با فناوری های نو در مدارس.

    8- ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف و مأموریت های مندرج در بند یک سیاست های کلی و تقویت مناسبات صحیح و سازنده آموزش و پرورش با خانواده ها، رسانه ها و جامعه.

    9- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق.

    10- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از دسته بندی‌های سیاسی.

    11- هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و محتوای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه‌های مرتبط.

    12- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمّی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران.

    13- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش.

    انتهای پیام/


  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین عناوین

  • مادر ورزش‌های جهان در اغمای رسیدگی مسئولان/ اینجا زمین های خاکی میزبان استعدادهای نهفته است
  • ۱۷بیمار کرونایی در هرمزگان جان باختند/وضعیت بحرانی ابتلا به کرونا در هرمزگان همچنان ادامه دارد
  • پخت و توزیع ۱۲هزار پرس غذای گرم به همت بسیج دانشجویی رودان
  • راه یابی ۱۰ثربرگزیده دانش آموزان رودانی به مرحله کشوری دومین جشنواره علمی، پژوهشی پژوهشسراهای دانش آموزی
  • ۲۰ برنامه فرهنگی به‌مناسبت غدیر در رودان برگزار شد
  • ۲۵سری جهیزیه بین زوج های نیازمند رودانی بمناسبت عید غدیر توزیع شد
  • پخت ۵۰هزار پرس غذا در عید غدیر با مشارکت ستاد اجرایی در رودان
  • کمبود فضای آموزشی، تجهیزات و نیروی انسانی مهمترین معضل رودان/۳۰درصد مدارس رودان شیفت چرخشی می باشد
  • یام «غدیر» ولایت پذیری است/شخصیت بزرگ امام علی(ع) از جایگاه عظیمی در بین تمام دنیا برخودار است
  • بیش از سه هزار پرس غذای گرم بمناسبت عید غدیر پخت می شود
  • درخشش تیم ایران در مسابقات اختراعات جهان در ژنو سوئیس/ مدال نقره بر گردن مخترعان هرمزگانی‌
  • امتیاز تیم فوتسال بانوان رودان به فروش می رسد
  • توزیع بیش از هزار پرس غذای گرم در کانون نینوا بخش بیکاه رودان
  • اجرای طرح «تبرکات علوی» در رودان
  • ۶۴ خودرو متخلف کرونایی در رودان اعمال قانون شدند
  • عودت ۵۸۰ خودروی پلاک غیر بومی از مبادی ورودی شهرستان رودان
  • 125رأس دام قربانی به قربانگاه‌های کمیته امداد رودان اهدا شد
  • فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰نفر در برگزاری انتخابات شهرستان رودان
  • شرکت در انتخابات پایبندی به راه حاج قاسم است
  • دانشگاه «تیلبرگ»: محسن مهرعلیزاده تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان نرسانده استهرع
  • افشاگری وزیر اسبق کشاورزی درباره مدرک تحصیلی مهرعلیزاده/ ماجرای حکم‌های آقای کاندیدا برای خودش!
  • انتخابات ۱۴۰۰ آزمون بدون اشتباه جوانان برای آینده است
  • حضور حداکثری مردم در انتخابات دودمان دشمنان را به خاک سیاه می نشاند/ دولت اسلامی، زمینه حرکت در جهت تحقق اهداف والای الهی است
  • مردم رودان ناظر دومین مناظره انتخاباتی۱۴۰۰
  • بیش از هزار و ۱۰۰ کیسه برنج بین نیازمندان رودانی توزیع شد
  • تکذیب ادعای مطرح شده مبنی بر بدرفتاری یک قاضی با سرباز/ فرد موجود در فیلم قاضی نیست
  • شناسایی موارد مثبت کرونا در هرمزگان باز هم رکورد زد
  • مشارکت حداکثری در انتخابات در شکل گیری آینده ی روشن کشور تاثیر بسزایی دارد
  • عامل ذوب شدن سرمایه مردم در بورس را بشناسید؟
  • فعالان فضای مجازی، نقشی کلیدی و اثرگذار در حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای دارند
  • رعایت پروتکل های بهداشتی، تنها راه برون رفت از وضعیت بحرانی و قرمز رودان است
  • مروری بر وصیت نامه شهید یونس کهالی پور/ نماز را ترک نکنید و راه امام حسین(ع) راه شما باشد
  • افتتاح دفتر خدمات الکترونیک قضایی در بیکاه رودان
  • ریل گذاری مسیر توسعه با مشارکت حداکثری و انتخاب صحیح انجام خواهد گرفت/ نخبگان به بصیرت افزایی جامعه کمک کنند
  • واکسینه شدن بیش از ۳هزار نفر علیه کرونا در رودان
  • ۱۸واحد صنفی متخلف در هفته قرمز کرونایی رودان پلمپ شد
  • تبلیغات محیطی و عمومی کاندیدای انتخابات در چارچوب الزامات بهداشتی خواهد بود
  • تشدید محدودیت های کرونایی در رودان/ رودان در اوج وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد
  • از سرقت کابل و قطعی برق تا گلایه دانش آموزان از ضعیف بودن اینترنت در رودان
  • مروری بر وصیت نامه شهید عباس جلالی/ به خانه شهیدان سر بزنید
  • گاز به گلخانه های رودان می رسد
  • انتخابات از افتخارات جمهوری اسلامی است
  • توزیع چراغ های خورشیدی در مناطق پرتعارض با حیات وحش در رودان
  • ممنوعیت برداشت و فروش لیموترش در رودان
  • دایر شدن ۱۳۴شعبه اخذ رای در رودان
  • توزیع بیش از هزار و 200پرس غذای گرم به همت دانشجویان رودانی
  • مروری بر وصیت نامه شهید موسی استادی/ دلبسته دنیا نباشید و راهتان راه خدایی باشد
  • جمع آوری ۴۵۰میلیون ریال جهت درمان بیماران و تهیه و توزیع بسته های معیشتی و ماسک در خیرآباد رودان
  • ۸۰۰ سری جهیزیه جهت ترویج ازدواج آسان به همت قرارگاه تحول محلات روستا تهیه و توزیع شد
  • ساخت 20منزل مسکونی و توزیع بیش از 7هزار بسته معیشتی برای نیازمندان رودانی
  • ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین اهداف ما در قرارگاه های تحول محلات است
  • کاهش ۴۸۰ درصدی جرم خیزی در کمیز رودان/ گشت های مردم پایه رضویون امنیت را به منطقه هدیه دادند
  • هدف از راه اندازی و تشکیل قرارگاه تحول محلات رفع محرومیت و آسیب های اجتماعی است
  • کاهش ناهنجاری‌ها و کجروی‌ها ثمره ایجاد قرارگاه تحول محلات
  • هر پایگاه بسیج یک تیم ورزشی/ قرارگاه تحول بستری برای رشد استعدادهای بالقوه ورزشی
  • Untitled-1-Recovered123