رودان نيوز
  • کد خبر : 5240
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 7 جولای, 2013 - 18:11
  •   

    راهکار غلبه بر خواب زیاد

    چگونه بر خواب بیش از حد غلبه کنیم؟   اگر شما به طور مداوم بیش از حدی که میخواهید و مجازید، میخوابید، بدانید که در دنیا مانند شما کم نیست . من شخصا عادت داشتم که روزی 10 ساعت بخوابم که این زمان حداقل دو بار در هفته گاهی تا “شبی” 14 ساعت هم افزایش میافت. […]

    چگونه بر خواب بیش از حد غلبه کنیم؟  

    اگر شما به طور مداوم بیش از حدی که میخواهید و مجازید، میخوابید، بدانید که در دنیا مانند شما کم نیست . من شخصا عادت داشتم که روزی 10 ساعت بخوابم که این زمان حداقل دو بار در هفته گاهی تا “شبی” 14 ساعت هم افزایش میافت. در نتیجه من میتوانم با توجه به تجربه شخصی و با اطمینان به شما بگویم که “در اکثر موارد، خواب بیش از حد میتواند به تمام سیستم خوابیدن شما آسیبی جدی وارد کند.”  شما به سرعت به خوابیدن اعتیاد پیدا میکنید، زیرا دیگر خواب شما طبیعی و با کیفیت خوب و مناسب نیست.

    تاثیرات منفی خواب بیش از حد

    کاملا واضح است که بیش از حد خوابیدن، موجب اتلاف وقت شده و کمبود وقت نیز موجب بی فایدگی و ناتوانی در انجام وظایف و مسئولیتهای روزانه میشود. گاهی هنگامی که بیش از حد میخوابید، دچار خجالت شده و نسبت به خود خشمگین میشوید که این حالت به تدریج میتواند تاثیری منفی بر عزت نفس شما داشته باشد. این علت و معلولهای خواب بیش از حد میتوانند در یک چرخه پایان ناپذیر مداوم بر یکدیگر تاثیر گذاشته و مدام شرایط شما را سخت تر کنند.

    برای مثال: شما اندکی افسرده هستید  بیش از حد میخوابید دیگر زمان اضافه ای برای رسیدگی به امور شخصی ندارید بیش از پیش افسرده میشوید بیش از حد میخوابید …

    اما از کجا بدانید که واقعا به این خواب اضافه نیاز ندارید؟

    گزینه اول: آن را حس میکنید. زیرا پس از خواب مفرط، اصلا احساس تجدید قوا و پر انرژی بودن نمیکنید. برعکس، کاملا خواب آلود هستید گاهی اوقات چشم یا سرتان هم درد میکند، گیج هستید و حتی ممکن است نتوانید حواس خود را متمرکز کنید.

    گزینه دوم: شما واقعا به خواب اضافه نیاز داشته اید. زیرا به اندازه کافی خوب نمیخوابید.

    در هر دو مورد، اگر شبی بیش از 8 ساعت میخوابید و میل دارید بدانید که چگونه میتوانید با کمتر خوابیدن، به همین اندازه استراحت کنید، به خواندن ادامه دهید:

    دلایل خواب بیش از حد

    همانطور که گفتیم، یک دلیل خواب بیش از حد شما میتواند کیفیت بد خواب باشد. دلایل داشتن چنین خوابی میتواند عادات یا شرایط بد و غیر اصولی مانند بیدار ماندن تا دیر وقت، انجام کارهای شیفتی، تغذیه نامناسب و محیط پر سر و صدا باشد. این حالت میتواند به دلیل ناهنجاریهای فیزیکی مانند قطع تنفس هنگام خواب یا Sleep apnea باشد.

    اما بگذارید سوالی از شما بپرسم:

    فرض کنیم که شما در اکثر اوقات بیش از حد میخوابید و هر از گاهی دیر به سر کار میرسید.. احتمال خواب ماندن شما در صبح روزی که باید زود بیدار شده و به هواپیمایی که شما را به تعطیلاتی طولانی میبرد برسید، چقدر است؟ متوجه منظورم شدید؟

    بگذارید سر اصل مطلب برویم:

    حتی زمانی که بد میخوابید و کسر خواب دارید، باز هم در زمانی که واقعا بخواهید، بیدار میشوید، مگر نه؟ شاید باید اعتراف کنید که در ذهن خود موانعی ساخته اید که شما را در تختخواب نگه میدارد.

    منظورم مشکلات احساسی/روانی مانند افسردگی، کمبود انگیزه یا ترس از شکست است. شاید ترکیبی از بعضی یا تمام دلایل مذکور باشد که همراه با کمبود خویشتن داری و همچنین نیرویی که ما را اسیر عادات میکند، یکجا جمع شده و شما را در اکثر موارد وادار به خواب بیش از حد میکنند.

    چگونه خواب بیش از حد را متوقف کنیم؟

    ابتدا باید این احساس تعهد را در خود ایجاد کنید که حتما بر عادت خواب بیش از حد خود غلبه کنید. باید بدانید که “چرا” میخواهید چنین کنید. شما باید با دانستن این دلیل، در خود انگیزه غلبه بر این عادت را ایجاد کنید. سپس: با برقرار کردن یک برنامه منظم خوابیدن و بیدار شدن و رعایت آن، سیستم خواب خود را دوباره به نظم درآورید.

    چه زمانی به خواب میروید؟ چه زمانی بیدار میشوید؟ حداقل طوری برنامه ریزی کنید که هر روز- حتی اگر دیر خوابیدید و حتی در روزهای تعطیل- در یک ساعت مشخص بیدار شوید.

    شما باید برای خود برنامه ای داشته و آن را به طور دقیق اجرا کنید. انجام این کار در ابتدا مشکل است زیرا ممکن است سیستم خوابتان آسیب دیده باشد. یک نمونه ساده آن این است که اگر امروز صبح بیش از حد خوابیده باشید، زود خوابیدن در شب برایتان مشکل خواهد بود.

    پس باید چه کنید؟

    باید به هر روشی که بتواند شما را یک بار درست سر موقع بیدار کند متوصل شوید و یک چرخه تازه را آغاز کنید. چند ساعت زنگ دار را تنظیم کرده و همه را با هم و در جاهای مختلفی که نتوانید خاموششان کنید بگذارید، از دوستی بخواهید که به شما تلفن کند، همسرتان را به کمک بطلبید و خلاصه هر کاری میتوانید انجام دهید.

    به یاد داشته باشید که “باید” به محض بیدار شدن از جای خود برخیزید و فرصت دوباره به خواب رفتن را به خود ندهید. البته این تازه اول کار است، پس از این شما باید:

    • شرایط مناسب را برای داشتن خوابی خوب در شب محیا کنید و عوامل مخرب (نور، سر و صدا، عادت تماشای فیلم در رختخواب و…) را حذف کرده یا تعدیل کنید.

    • روشی مناسب و عملی برای بیدار شدن خود پیدا کرده و هر روز از آن استفاده کنید

    • بر روی انگیزه های خود و انضباط شخصی متمرکز شده، آنها را تقویت کنید.

    فراموش نکنید که عادات، اکتسابی هستند و هرچند تغییر دادن آن در ابتدا مشکل به نظر میرسد، اما به خصوص درمورد خواب، الگوهای تازه سریع جا میافتند و شما پس از چند روز متوجه میشوید که به موقع و بدون نیاز به شنیدن زنگ ساعت یا ریخته شدن آب بر صورتتان! از خواب بیدار شده اید.

    شبکه سلامت

    انتهای پیام/


  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین عناوین

  • حضور سه هرمزگانی در لیگ برتر وزنه برداری
  • آغاز واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۸ سال در روستا‌های رودان
  • واکسیناسیون مردم رودان علیه کرونا2
  • علاقه‌مندان به حضور در شورایارهای محلات رودان ثبت نام کنند
  • تزریق بیش از ۵۶ هزار دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف رودان
  • بسیج برای ریشه کنی کرونا به میدان آمده است
  • پویش مهربانی «سرمشق مهر» در هرمزگان آغاز شد
  • گزارش تصویری| همایش سه ساله‌های حسینی در رودان برگزار شد
  • آینده مبهم لیموکاران رودانی| کشاورزان سرگردان شدند
  • نمازجمعه بزرگترین کنگره عظیم جامعه اسلامی پس از فریضه حج است/ بیمارستان، خط مقدم و کادر درمان، رزمندگان مقابله با کرونا هستند
  • نماز جمعه رودان پس از ماه‌ها تعطیلی کرونایی فردا برگزار می‌شود
  • توزیع بیش از ۳۰۰بسته معیشتی در طرح «شمیم حسینی» رودان
  • شهردار جدید رودان معارفه شد
  • فیلم| واکسیناسیون مردم رودان علیه کرونا
  • رئیس جدید دادگستری رودخانه منصوب شد
  • رودان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد
  • آب زیرزمینی در ۹۳ درصد از دشت‌های هرمزگان دچار افت شده است
  • نذر «نفس» در رودان/ گام‌های خیر عضو شورای شهر برای کمک به بیماران کرونایی
  • رئیس دادگستری و دادستان رودان تغییر کردند
  • مطالبه های پیازکاران هرمزگان تا هفته آینده واریز می‌شود
  • واکسینه شدن بیش از 43هزار نفر در رودان علیه کرونا
  • گزارش تصویری| واکسیناسیون مردم رودان علیه کرونا همه روزه در حال انجام است
  • بانوان رودانی حریفان خود را در لیگ برتر فوتسال بانوان کشور شناختند
  • دستگیری ۲سارق‌ حرفه‌ای‌ در بخش رودخانه توسط عوامل بسیج
  • کام تُرش باغداران رودانی تلخ شد
  • رهاسازی خرس مدرسه آبنمای رودان در طبیعت+فیلم
  • عملیات اجرایی دبستان شش کلاسه معلم رودان آغاز شد
  • جامعه از دعا غافل شده است/لزوم عمل به توصیه رهبری در خواندن دعای هفتم صحیفه
  • فیلم| ورود خرس به یک مدرسه در رودان
  • نیسان سوخت‌بر با بیش از ۵۰۰ کیلو حشیش در توقیف پلیس رودان
  • آغاز برداشت لیموشیرین از باغات شهرستان رودان
  • جان باختن ۱۱نفر براثر کرونا در هرمزگان در ۳۰ مرداد
  • گزارش تصویری| همایش زینبیون در رودان برگزار شد
  • مادر شهید «ابراهیم کمالی» دعوت حق را لبیک گفت
  • سکوت امام سجاد(ع) بر مبنای اقتضاء زمانه و با هدف حفظ سلسله امامت و ولایت بود
  • دستگیری۳۷ سارق حرفه ای در رودان
  • فیلم| رژه خودرویی و موتوری به مناسبت عاشورای حسینی در رودان برگزار شد
  • گزارش تصویری| رژه خودرویی و موتوری به مناسبت عاشورای حسینی در رودان
  • مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در رودان
  • ارتقاء بیمارستان رودان از ۶۴ تخت به ۹۶ تخت/ در کرونا نوع دلتا امکان سرایت بیماری حتی با ماسک هم وجود دارد
  • برگزاری دوره “یاوران ولایت” به صورت مجازی در رودان
  • حجت جاودان شهردار رودان شد
  • همایش شیرخوارگان حسینی در رودان + تصاویر
  • گروه‌های جهادی به میدان مقابله با ویروس کرونا بیایند
  • انتخاب شهردار بومی و متخصص، رکن اول اعتماد شهروندان به شورای شهر است
  • شرایط هرمزگان سیاه شد/ پذیرش بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها/ ۱۷فوتی جدید در هرمزگان
  • توزیع بیش از ۱۰۰سری جهیزیه بین زوج های جوان رودانی/ از سال۹۸ تاکنون ۹۵۰سری جهیزیه توزیع شده است
  • وقتی علم و سنت یاری رسان یکدیگرند/ از برپایی نمایشگاه دائمی نخل های ایران تا برنامه ای برای جلوگیری از هدر رفت آب
  • وضعیت رودان از مرز حاد و فوق بحرانی گذشت/از داوطلبین و گروه های جهادی برای کمک به کادر درمان و بیماران دعوت می کنیم
  • روسای شورای شهرهای رودان معرفی شدند
  • ابزار و حمایت مالی، دو بال پرواز ما خواهند بود/درخشش در فصل آتی در گرو حمایت مسئولین است
  • آغاز بکار طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان در رودان
  • خواسته اهالی فوتبال رودان به ثمر نشست/آغاز بازسازی زمین چمن طبیعی رودان
  • میزان ابتلا به کرونا در رودان ۳۳ درصد نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است
  • مباهله عیدی مهجور در میان مسلمانان است
  • Untitled-1-Recovered123