رودان نيوز
  • کد خبر : 5370
  • تعداد نظرات : 0 نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 17 جولای, 2013 - 01:46
  •   

    متخصصین تغذیه به فشار خونی ها چه توصیه هایی دارند؟

    بیماری پرفشاری خون یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که در صورت درمان نشدن موجب بروز بیماری های قلبی عروقی که به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در جهان مطرح است می شود. فشارخون بالا عامل مرگ ۱/۷ میلیون نفر (حدود ۱۳ درصد از کل مرگ ومیرها) […]

    بیماری پرفشاری خون یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که در صورت درمان نشدن موجب بروز بیماری های قلبی عروقی که به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در جهان مطرح است می شود.

    فشارخون بالا عامل مرگ ۱/۷ میلیون نفر (حدود ۱۳ درصد از کل مرگ ومیرها) در جهان است و ۴/۴ درصد از کل بار بیماری ها نیز به فشارخون بالا نسبت داده می شود. ۶۰۰ میلیون نفر در جهان دارای فشارخون بالا هستند و در آمریکا از هر چهار نفر، یک نفر دچار پر فشاری خون است. سکته مغزی، بیماری های قلبی، نارسایی کلیوی و سایر بیماری ها تنها به افرادی که فشارخون بالا دارند محدود نمی شود بلکه در افرادی که فشارخون آنها کمی بالاتر از حد طبیعی است نیز بروز می کند. پرفشاری خون از هر سنی ممکن است شروع شود ولی بیشتر از دوره میانسالی یا سالمندی آغاز می شود.

    ● عواملی که فشار خون را بالا می برد

    از عوامل موثر در بروز پر فشاری خون می توان به استرس، چاقی، کم تحرکی، سوابق فامیلی، مصرف دخانیات، بیماری های کلیوی و هورمونی، تغذیه نامناسب (دریافت زیاد چربی اشباع و نمک از طریق رژیم غذایی) و سالمندی اشاره کرد. اگرچه داروهایی برای درمان پرفشاری خون در دسترس است اما تحقیقات نشان داده اند که با اصلاح شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی می توان به درمان این بیماری کمک کرد یا آن را به تاخیر انداخت.

    ● معرفی دو برنامه موفق

    در حقیقت با صرفه ترین شیوه برای کاهــش خطر این بیماری برای تمام افراد، انجام برنامه های پیشگیری برای کل جامعه از طریق تلفیق سیاست های موثر در سیاست های ارتقای سلامت است. این سیاست ها باید در همه جا در اولویت قرار داده شود. به عنوان مثال درانگلستان، اجرای برنامه ای با همکاری صنایع غذایی و آشامیدنی طی چند سال موجب کاهش مقدار نمک در بیش از یک چهارم غذاهای تولیدی شده است. همچنین دولت ژاپن موفق شده است با انجام بسیج های آموزشی برای سلامت مصرف نمک را کاهش دهد و هم زمان مبتلایان به فشارخون بالا را درمان کند.

    از این طریق، علاوه بر کاهش فشارخون، میزان سکته مغزی نیز بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. در زلاندنو برچسب گذاری تغذیه ای روی مواد غذایی سبب شد تا کارخانه های مواد غذایی در فرمولاسیون محصولات خود بازنگری کنند و به ویژه مقدار نمک موجود در غذاها به طور چشمگیری کاهش یابد. تحقیقات نشان داده اند نمک (کلرید سدیم) نسبت به سدیم یا کلراید به تنهایی یا در ترکیب با سایر یون ها، اثرات بیشتری بر فشارخون دارد .بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت به منظور پیشگیری از بیماری پرفشاری خون تمام افراد بزرگسال باید کمتر از ۵گرم کلرور سدیم یا۲ گرم سدیم مصرف کنند اما سرانه مصرف نمک در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز برای هر فرد می باشد که این میزان بنا به توصیه سازمان های بین المللی باید به کمتر از ۵گرم در روز کاهش یابد.

    بیشتر نمک مصرفی ما به غذای سفره یا آب مورد نیاز برای پخت غذا اضافه نشده است بلکه نمک در مرحله فرآوری، به خصوص به غذاهای تجارتی اضافه می شود. بسیاری از فرآورده های غلات از قبیل بیسکوییت هاو کیک ها دارای مقداری سدیم هستند ولی مصرف کنندگان به دلیل طعم شیرین آنان متوجه نمی شوند. بنابراین افرادی که می خواهند دریافت نمکشان را کاهش دهند باید نان های کم نمک و پنیرهای کم نمک مصرف کرده و گوشت های نمک سود شده و زیتون های شور را از برنامه غذایی خود حذف کنند.پژوهش ها نشان داده اند که پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون موثر است. همچنین منیزیم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ ها به شمار می رود. از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می تواند در تنظیم فشارخون ایفای نقش کند .

    ● ۱۷ توصیه کلیدی

    ▪ مصرف غذاهای شور (گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی های کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیار شور، ماهی های شورو دودی، سوپ های آماده، ترشی؛ آجیل شور و نظایر آن) کاهش یابد.

    ▪ با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون در برنامه غذایی روزانه از میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده شود. زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت منبع خوبی از پتاسیم هستند.

    ▪ دریافت مقادیر مناسبی منیزیم (به عنوان گشاد کننده عروق) از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار توصیه می شود.

    ▪ عنصر کلسیم نیز در کاهش فشار خون نقش دارد بنابراین دریافت کافی کلسیم از طریق مصرف منابع غذایی آن به ویژه شیرو فرآورده های لبنی کم چرب توصیه می شود.

    ▪ به دلیل نقش ویتامین C در کاهش فشار خون مصرف سبزی ها و میو ه ها در غذای اصلی و میان وعده ها توصیه می شود. همچنین می توان از میوه ها به عنوان میان وعده در محل کار یا در مدرسه استفاده کرد.

    ▪ با توجه به نقش کاهش مصرف چربی در کاهش وزن بدن یک رژیم غذایی با چــربی محدود برای پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مناسب است. بنابراین روغن هایی با منبع حیوانی مانند پیه و کره باید کمتر مصرف شوند و به جای آنها روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان استفاده شوند.

    ▪ مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول (گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی های حیوانی، مارگارین، روغن های جامد، کره) در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد.

    ▪ محدود کردن سدیم همراه با کاهش وزن در کنترل فشارخون بسیار موثر است. بنابراین استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذا باید محدود شود و از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود.

    ▪ به جای مصرف چیپس از مغزها، ماست کم چرب، ذرت بدون نمک و کره و انواع سبزی خام استفاده شود.

    ▪ از غلات، نان و ماکارونی تهیه شده ازگندم کامل به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و املاح از جمله پتاسیم استفاده شود.

    ▪ ماهی هایی مانند قزل آل، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی منظور شوند.

    ▪ مصرف بعضی از سبزی های حاوی مقادیر زیاد سدیم مانند اسفناج، کرفس، ریواس وشلغم به ویژه در افراد مبتلا به فشارخون بالا کاهش یابد.

    ▪ به جای نمک از چاشنی هایی مانند سبزی های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و…) یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده شود.

    ▪ در هنگام خرید مواد غذایی آماده مانند انواع کنسروها، بسیاری از سس ها، انواع شورها، ترشی ها و تنقلات بسته بندی یا بوداده مانند چیپس، پفک و .. به میزان سدیم آن توجه شود.

    ▪ تا حد امکان از مصرف غذا در رستوران ها پرهیز شود زیرا در این قبیل اماکن برای بهبود طعم غذا از نمک و روغن فراوان استفاده می شود.

    ▪ پیاده روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.

    ▪ رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل فشار خون عبارت است از:

    ـ مصرف روزانه ۷ تا ۸ واحد از گروه نان وغلات به دلیل داشتن کربوهیدرات و فیبر

    ـ مصرف روزانه ۴ تا ۵ واحد از گروه سبزی ها (منابع غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر)

    ـ مصرف روزانه ۴ تا ۵ واحد از گروه میوه ها (منابع غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر)

    ـ مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب (منابع خوب کلسیم، پروتئین، پتاسیم و منیزیم)

    ـ مصرف روزانه۲واحد گوشت قرمز یا سفید (منبع خوب پروتئین و منیزیم)

    ـ مصرف هفتگی ۴ تا ۵ واحد ازحبوبات، دانه ها و مغزها (منابع خوب پروتئین، منیزیم، پتاسیم و فیبر)

    پارسینه

    برچسب ها : ,
    لینک کوتاه به مطلب : http://www.roodannews.ir/?p=5370

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین عناوین

  • قانون با برگزار کنندگان عروسی در رودان برخورد می کند
  • افراد مبتلا به کرونا باید در قرنطینه بمانند/ واحد‌های صنفی متخلف پلمپ می‌شوند
  • بانوان رودانی مس کرمان را با شکست بدرقه کردند
  • برداشت دانه روغنی کلزا در بخش رودخانه رودان آغاز شد
  • کرونا در محله‌های سنگی و پشته معزآباد رودان می‌تازد
  • وضعیت 6 شهرستان قرمز و 3 شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفتند/ رودان در وضعیت نارنجی(پرخطر)
  • رئیس آموزش و پرورش رودان تغییر کرد
  • جام ستاره انقلاب رودان به تیم شهدای پشته رسید
  • مروری بر وصیت نامه روحانی شهید مسعود رهگشا/ در خط امام و رهبری و ملتی بیدار باشید
  • فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی در بین دانش آموزان تبیین شود
  • معرفی ۴۹واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی در رودان/ رودان در وضعیت زرد کرونا قرار دارد
  • کشف ۴۳۴کیلوگرم هروئین در رودان
  • نصب 3هزار و 75 علمک گاز در رودان
  • تیم فوتسال بانوان هیات رودان پویندگان فجر شیراز را شکست داد
  • عصبانیت استکبار جهانی از توافق راهبردی ایران و چین، گواه بر موفقیت آن است
  • مهندسی گفتگوها در کلاب هاوس/ قسم جلاله ظریف به چالش یک منتقد: والله کاندیدا نیستم/ آیا آذری جهرمی مجری جلسه بود؟
  • مروری بر زندگی نامه شهید حسن راستین/ همیشه باید گوش به فرمان رهبرمان باشیم
  • ثبت اولین وقف سال ۱۴۰۰ هرمزگان در شهرستان رودان
  • دستگیری یک متخلف شکار و صید در رودان
  • تبرکات مهدوی اوقاف رودان به 313 نیازمند رسید
  • مرگ نوجوان ۱۲ساله کرمانی در رودخانه برنطین رودان
  • دستگیری ۲ شکارچی و کشف دو سلاح شکاری در رودان
  • مشکلات برجامی ما از تصویب عجولانه ۲۰ دقیقه ای است
  • روایت کامل از ماجرای تعرض نگهبان سد به دو دختر بچه گنبدی/موج سواری ضدانقلاب برای ایجاد آشوب در شهرهای قومیتی
  • اجرایی شدن شعار سال با روی کار آمدن دولت جوان حزب اللهی محقق خواهد شد
  • مروری بر وصیت نامه سردار شهید علی حاجبی/ برای شهرت به جبهه نیامدم
  • رهبر انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند
  • بانوان فوتسالیست رودان نماد غیرت و تعصب
  • 500بسته معیشتی در بین نیازمندان رودانی توزیع شد
  • 2تن میوه بین خانواده های نیازمند رودان توزیع شد
  • دلیل مشکلات اقتصادی کشور، بی تدبیری و سوءمدیریت می باشد
  • خدمت به آزادگان و جانبازان جزو اهداف مهم ما محسوب می شود
  • ۵۹ داوطلب برای رسیدن به کرسی شورای شهر در رودان نام نویسی کردند
  • مروری بر وصیت نامه شهید عیسی بلوچ کارگر/برادران و خواهرانم نماز را سبک نشمارید
  • مردم شکایات خود را از عدم رعایت پروتکل های اصناف به ۱۹۰ اعلام کنند/ نیازمند همه همگانی مردم و مسئولین در مقابله با این ویروس منحوس هستیم
  • مشاهده یک مورد کرونای انگلیسی(جهش یافته) در رودان
  • برگزیدگان اولین جشنواره تئاترمونولوگ رودان معرفی شدند
  • توزیع ۸۰بسته معیشتی بین خانواده های نیازمند رودانی
  • اولین روز اجراهای جشنواره تئاتر مونولوگ رودان
  • بهره‌برداری از ۱۲طرح‌های عمرانی و اشتغال‌زا ویژه مددجویان در رودان
  • اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها شهرستان رودان معرفی شدند
  • نخستین کلاس داوری والیبال در رودان برگزار شد
  • با مرتکبین جرائم انتخاباتی برخورد قانونی می شود
  • ۵۴۵ بازدید و ۱۰ مورد پلمپ در هفته نخست آغاز طرح تشدید نظارت در رودان
  • پخش زنده دعای ندبه شهرستان رودان از شبکه یک سیما
  • اولین جشنواره تئاتر مونولوگ رودان از ۲۰ تا ۲۲ اسفندماه برگزار می شود
  • امام موسی کاظم(ع) گنجینه بخشش، صبر و بردباری است
  • مروری بر وصیت نامه شهید عبدالله داوری/ شما را به صبر و خواندن نماز سفارش می‌کنم
  • آغاز مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال در رودان، جاسک و بشاگرد
  • حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو مهمترین رکن و اصل انتخابات است
  • آثار راه یافته به بخش‌های مسابقه،‌ جنبی و مهمان اولین جشنواره مونولوگ رودان اعلام شد
  • راه حل مشکلات معیشتی و گرانی را در جلسات متعدد به مسئولان تذکر داده‌ایم/ هر چه ستاد مقابله با کرونا در مورد سفر عید اعلام کرد، همه عمل کنند
  • هزار اصله نهال در رودان کاشته شد
  • درخت کاری یک نعمت الهی است/ بزودی هیمنه پوچ آمریکا و حامیانش در منطقه نابود خواهد شد
  • تزریق گاز به بیش از ۱۰ محله شهر رودان
  • Untitled-1-Recovered123