سایت الف وابسته به احمد توکلی که اخیرا مواضعی نزدیک به اصلاح طلبان اتخاذ می کند ؛ در یادداشتی نوشت: رهبر انقلاب دیروز صریح فرمودند که “لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی پاسداری کند و البته باید عرصه سیاسی را بشناسد”.
به گزارش رودان نیوز ، سایت الف وابسته به احمد توکلی که اخیرا مواضعی نزدیک به اصلاح طلبان اتخاذ می کند ؛ در یادداشتی نوشت: رهبر انقلاب دیروز صریح فرمودند که “لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی پاسداری کند و البته باید عرصه سیاسی را بشناسد”.
رهبر انقلاب سپس می فرمانید وظیفه سپاه دفاع از انقلاب و نظام است اما نباید چالش نظام را به مسائل سیاسی و خطی و باندی تقلیل داد:” باید بداند که از چه میخواهد دفاع کند. اینکه ما بیاییم چالش انقلاب را فرو بکاهیم به چالشهاى سیاسى و خطّى و جناحى و مقابلهى زید و عمر و با یکدیگر، این سهلنگرى است، مسامحه است، سهلانگارى است؛ چالش انقلاب اینها نیست. اینکه یک خطّ سیاسى، یک جریان سیاسى با یک جریان سیاسى دیگر دعوا دارند، یا زیدى با عمرواى اختلاف دارد، اینها چالش انقلاب نیست”
با این توضیح یک سوال ساده وجود دارد. حضور سپاه در سیاست و اقتصاد اشکال مختلف دارد که بماند. اما تنها در عرصه رسانه ، حضور سپاه با کدام توجیه صورت می گیرد؟ پاسداری در سیاست یا شناخت عرصه سیاست؟
این همه سایت و خبرگزاری و پیامک با کدام توجیه از بودجه سپاه هزینه می شود؟ آیا واقعا سپاه چنین ماموریتی دارد؟ سخنان شب گذشته رهبری حاکی از آن است که نقش رسانه های سپاه برای مقابله با اصلاحات به همان اندازه نادرست بوده که نقش این رسانه ها در از میدان بیرون کردن جبهه پایداری.
جالب اینکه حتی در مواردی میان رسانه های سپاه نیز وحدت رویه وجود نداشته است. چون فلان رسانه نزدیک به فردی است که به فلان گروه تعلق دارد و رسانه دیگر در مدیریت کسی است که با جریان دیگر شناخته می شود.
حضور رسانهای؛ راهکار مقابله با جنگ نرم
همه این تخریب ها و جنجال سازی در حالیست که قدرتمندترین ابزار در جنگ نرم، رسانه است چرا که قلم و رسانههای دیداری، شنیداری، مجازی و مطبوعات مهمترین ابزار کنترل ادراک در جامعه امروزی است.
باید توجه داشت که انعکاس اخبار فعالیتها فقط منحصر در صدا و سیما نیست، بلکه مجموعهای از رسانهها نظیر خبرگزاریها و مطبوعات هم در انتشار اخبار فعال بوده و دارای نقش مؤثر و ماندگاری هستند.
آنچه مسلم است با توجه به جنگ نرم و تحرک وسیع دشمن در رسانههای مختلف دنیا علیه اسلام و جمهوری اسلامی، امروز جوانان مومن و انقلابی هدف اصلی رسانههای دشمن قرار گرفتهاند بنابراین ما باید مطابق با تهدیدات دشمن خود را مسلح و تجهیز کنیم.
سپاه و بسیج نقاط قوت، اصلی و تکیه گاه نظام اسلامی هستند و به همین جهت آماج حملات رسانهای دشمن قرار دارند، بنابراین برای مقابله با موج تبلیغی علیه این نهادها، باید پاسداران و بسیجیان نیز از توان رسانه برای تبلیغ حقیقی خود و مقابله با شبههپراکنی دشمنان و مقابله با جنگ نرم دشمنان استفاده کنند.
البته که برای حضور رسانهای قوی نیاز به آشنایی با این ابزار و افزایش توان بهرهبرداری از آن است، از آن سو انتشار اخبار و اطلاعرسانی صحیح نیاز به سواد رسانهای و آشنایی با ساختار خبر دارد، لکن علاوه بر افزایش علم خبرنگاری و خبرنویسی، باید در این حوزه، وارد فعالیت تجربی شد.
باید باور داشت که بسیج مصداق ارزشهاست و تلاش بسیج و بسیجی پیادهسازی ارزشهای الهی در جامعه است؛ بنابراین زکات فعالیت بسیج، انتشار و انعکاس اخبار آن در جامعه است.
امروز در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم و تصور اینکه میتوان جلوی انتشار اخبار را گرفت، باوری نادرست است، لکن باید با مدیریت ادراک، و تولید رسانهای افکار عمومی را جهت داد.
رسانههای معاند انقلاب اسلامی، نظیر رسانههای آمریکا، انگلیس و امپراطوری رسانهای شیطانی دقیقا همین کار را انجام میدهند و با انتشار برخی اخبار و تمرکز بر روی آنها، افکار عمومی مردم دنیا را به سمت اهداف مورد نظر خود هدایت میکنند؛ و البته این اقدام در حقیقت سانسوری غیرمحسوس است.
فعالیت رسانهای بسیج و سپاه دو بعد دارد، به عبارتی بخشی از فعالیت رسانهای این نهادها باید بر افکار عمومی و جامعه تمرکز یافته و با آن ارتباط برقرار کند و بخش دیگری از فعالیت رسانهای این نهاد باید بر جامعه مخاطب خود استوار شود.
سپاه و بسیج دارای جمعیت مخاطب درونی بسیاری است و باید برای این جمعیت در بعد اطلاعرسانی، فعالیت خاص انجام دهد، لذا برای این کار نیاز به بومیسازی علم خبرنویسی مبتنی بر فرهنگ بسیجی است، به عبارت دیگر، ما برای این فعالیت باید با ارزشهای خبری بسیج آشنا شویم.
تبلیغ بسیج و فرهنگ بسیجی از واجبات دوران فعلی است و هدف اصلی در تبلیغ بسیج، ارائه مأموریتها و خدمات این نهاد انقلابی و اسلامی به جامعه داخلی و بینالمللی است.
ناگزیر در تبلیغ فعالیتهای بسیج به منابع خبری و اشخاص توجه داریم، لکن هدف حقیقی فعالیت رسانهای بسیج، نه افراد، بلکه فرهنگ و تفکر بسیجی است.
خبرنگار رسالت پیامبرگونه دارد، و اگر خبرنگار مبلغ ارزشهای الهی باشد، رسول الهی است و اگر مبلغ ارزشهای حیوانی و شیطانی باشد، رسول شیطان است.
مهمتر از ایجاد رسانه، تولید رسانهای است؛ تربیت نیروی فعال بسیج و سپاه برای اینکه در عرصه رسانه نیز تولیدات محتوایی مبتنی بر فرهنگ بسیجی و اسلام ناب محمدی(ص) ارائه نمایند از ضروریترین فعالیتها در زمان فعلی است و مطمئن هستیم با تولید محتوای مناسب و ارائه به افکار عمومی، اثرات جنگ نرم دشمن را میتوان خنثی کرد و از بین برد.
فعالیت رسانهای در بسیج و سپاه، کاری مهم و عقیدتی است، چراکه سربازان امام خامنهای «مد ظله العالی» در زمانی که ایشان به صراحت آن را دوران جنگ نرم برشمردهاند، لازم است با باور این فرمان، خود را برای حضور در این میدان، آماده کنند.
خبرنگار بسیجی، مبلغ اسلام ناب و فرهنگ بسیج و میراثدار شهدا و ادامهدهنده خط انبیا و ائمه اطهار است و هر جای سازمان و جامعه قرار داشته باشد یک عنصر تبلیغی برای اسلام است. او سیاست را می فهمد اما هرگز اسیر باندبازی ها دروغین نمی شود.
باید توجه داشت که بسیج بالذات خاصیت رسانهای دارد و اگر بگوییم در جامعه اسلامی حال حاضر، بسیج قویرین رسانه است، حرف گزافی نیست، اما باید اعتراف کنیم که از این رسانه قوی به خوبی استفاده نمیشود.
بسیج در همه عرصههای جامعه حضور دارد و اندیشه بسیج موثرترین اندیشههاست و هر زمان فعالیت رسانهای خوبی را از بسیج مشاهده کردهایم، طبیعتا جامعه از آن متأثر شده است.
در پایان سخن خود را با کلامی از امام خمینی(ره) به پایان میبرم، آنجا که آن حضرت در تبیین اهمیت قلم و مکتوبات فرمودند: «قلم به دست بگیرید برای تربیت بشر، آن قدری که بشر از قلمهای صحیح نفع برده است، از چیزی دیگر نبرده است و آن قدر که ضرر کشیده است، از چیزهای دیگر ضرر نبرده است، قلمها و بیانها با مغزهای مردم رابطه دارند؛ اگر قلمها و بیانها و علمها و تعلیمها و آموزشها برای خدا باشد، مغزها را الهی تربیت میکنند و اگر چنان چه برخلاف این باشد، مغزها، مغزهای غرورمند، مغزهای طاغوتی از آن پیدا میشود».
دانا