توسعهٔ تولید خودروهای دوگانه‌سوز راه حل ناترازی بنزین
توسعهٔ تولید خودروهای دوگانه‌سوز راه حل ناترازی بنزین
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌ منظور کنترل ناترازی یکی از مواردی که حتماً باید به آن توجه شود موضوع تنوع‌بخشی به سبد سوخت مصرفی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری رودان نیوز به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی درباره ناترازی بنزین و راه کنترل آن اظهار کرد: مسئلهٔ ناترازی بنزین و عدم تناسب بین میزان تولید و مصرف آن، سبب شده که به‌منظور جبران کمبود بنزین سالانه مجبور به‌صرف هزینه‌های کلان و همچنین تخصیص ارزهای مختلف شویم. راهکار اصلی از بین‌ بردن ناترازی بنزین به زمانی  بلندمدت نیازمند است و نمی‌توان گفت در یک دورهٔ یک الی دو‌ساله رفع می‌شود. به‌ منظور کنترل و رفع ناترازی بنزین باید اقدامات لازم در جوانب گوناگون صورت گیرد.

تولید و ورود خودروهای هیبریدی و بالابردن کیفیت خودروهای داخلی از راهکارهای کاهش مصرف سوخت در کشور است

کیومرث سرمدی در ادامه تصریح کرد: تولید و ورود خودروهای برقی به بازار، بالابردن کیفیت خودروهای تولیدی و همچنین واردات خودروهای هیبریدی از موارد مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود. متأسفانه در حال حاضر متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی چندین برابر متوسط مصرف خودرو در کشورهای دیگر است.

وی در ادامه افزود: در برنامهٔ توسعهٔ هفتم زیرساخت‌هایی به‌منظور تولید خودروهای برقی در نظر گرفته شده، در برنامهٔ بودجهٔ ۱۴۰۳ نیز به این موضوع توجه شده است اما نکته ای قابل توجه آن است که تا زمانی که زیرساخت‌های کشور اصلاح نشود در آیندهٔ نزدیک نمی‌توان در مصرف بنزین به تعادل رسید.

فرهنگ مصرف انرژی در کشور باید تغییر کند

این نماینده در ادامه متذکر شد: عوامل متعددی در افزایش مصرف بنزین در کشور مؤثر است به‌ عنوان‌ مثال متأسفانه با نگاه به خیابان‌ها مشاهده می‌شود که اکثر خودروها تک‌سرنشین هستند، در کنار بحث فرهنگی مصرف نادرست، نبود زیرساخت‌های لازم مانند مترو و… سبب شده مصرف افزایش یابد در واقع باید مردم بتوانند به‌ راحتی و هزینهٔ کم از وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنند. باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت رسیدن به اهداف ایدئال صورت گیرد.

سرمدی در ادامه بیان کرد: به‌ منظور کنترل ناترازی یکی از مواردی که حتماً باید به آن توجه شود موضوع تنوع‌بخشی به سبد سوخت مصرفی کشور است. مانند واردات خودروهای برقی، اصلاح و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی، توسعهٔ تولید خودروهای دوگانه سوزی که برق و گاز از سوخت‌های مصرفی آنهاست همچنین استفاده از  LPG و….. مواردی هستند که به می‌توانند در ایجاد تنوع به سبد سوخت مصرفی کشور کمک شایانی کنند.

برنامه ریزی دقیق در زمینه انرژی به مشکل ناترازی بنزین کمک می‌کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان اشاره کرد: امیدواریم با یک برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه به‌تمامی موارد یاد شده توجه شود؛ زیرا این موارد در کنار هم به کنترل ناترازی کمک خواهند کرد، اینکه کشور یک سال نقش صادرکنندهٔ بنزین و سال دیگر نقش واردکننده را دارد حاکی از عدم توجه کافی به اصلاحات لازم در این حوزه است.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا