نخبگان و انتخابات
نخبگان و انتخابات
نخبگان در میدان انتخابات از طریق جهاد تبیین و آگاهی بخشی در افزایش مشارکت موثرند.

به گزارش پایگاه خبری رودان نیوز؛ یکی از مهمترین رویدادهای کشور که تقویت کننده بنیان‌های نظام سیاسی و انقلاب اسلامی و موجب عزت و سربلندی ایران اسلامی خواهد بود مسئله انتخابات و میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

در بحث نیروهای موثر بر مشارکت در انتخابات اگر واقع بینانه بنگریم در کنار احزاب، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی یکی از مهمترین نیروهای تأثیرگذار بر انتخابات و مشارکت سیاسی مردم، نخبگان و روشنفکرانی هستند که نه برای کسب قدرت و نه برای جانبداری از گروه و حزبی خاص، بلکه برای کمک به روند توسعه و حرکت جامعه به سوی پیشرفت و تحول در جامعه حضور و نفوذ دارند.

واژه نخبه یا Elite به معنای انتخاب شده است، لذا در یک تقسیم بندی ساده در هر جامعه‌ای با دو گروه از نخبگان رو به رو می شویم؛ گروه نخست نخبگان ابزاری و گروه دوم نخبگان فکری می‌باشد.

همانگونه که نمایان است نخبگان ابزاری؛ از طریق ابزاری که در اختیار دارند(سیاسی، علمی، نظامی، اقتصادی) و عملکرد خود و نخبگان فکری با فکر، اندیشه و همچنین تأثیرگذاری که بر توده مردم خواهند داشت می‌توانند نقش موثری در فرآیندها و حل مسائل و همچنین مشارکت‌ها داشته باشند. در صورتی که نخبگان در حوزه نظری و عملی، خود را متعهد به انجام دادن وظایف و رعایت شایستگی بدانند، ضمن اینکه نظام سیاسی در مسیر ثبات، سازندگی، کارآمدی و پیشرفت قرار می‌گیرد، زمینه برای سعادت جامعه فراهم می‌شود.

پر واضح است که عملکردها نقش موثری در مشارکت مردم در انتخابات دارد و عملکرد ضعیف به انتخاب ناصحیحی بر می‌گردد که در دوره‌های گذشته رخ داده است و ابزار به جای اینکه در دست نخبگان قرار گیرد در دست غیر نخبگان و وابستگان به سه گانه زر و زور و تزویر قرار گرفته است.

از آنجا که یکی از راه‌های گردش نخبگان برگزاری انتخابات و به همان اندازه که حضور نخبگان در انتخابات مهم است ایفای نقش هدایت‌گری و راهنمایی کننده آن‌ها و نقش شناختی آن‌ها برای توسعه مشارکت مردم در انتخابات مهم قلمداد می شود.

جامعه به نخبگان بیشتر از دیگر افراد اعتماد و اطمینان دارد و بنابراین این گروه(گروه نخبگان) می تواند نقش موثر بر توسعه مشارکت داشته باشد و در خصوص نحوه تأثیرگذاری نخبگان بر انتخابات باید گفت: نخبگان در شکل‌دهی به گروه‌های مدنی و همچنین در جهت‌دهی و تأثیرگذاری بر افکار عموم نقش موثری ایفا می‌کنند و با توجه به قدرت تأثیرگذاری وحجم کثیری از مخاطبانی که دارند می‌تواند به عنوان اهرم اثرگذار در عرصه انتخابات باشند.

با توجه به اینکه دشمن درصدد برنامه‌ریزی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات بوده و بنگاه‌های دروغ پراکنی خود برای دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات را از ماه‌ها پیش فعال و تقویت کرده است؛ نخبگان می‌توانند از طریق جهاد تبیین و همچنین ایجاد حس امید بخشی به جامعه بر روند مشارکت‌ها اعم از انتخابات موثر واقع شوند و به بیانی یکی از مهمترین کارکردهای که نخبگان فکری می‌توانند داشته باشند کارکرد امید بخشی به جامعه از طریق جهاد تبیین است.

اینکه مجلس شورای اسلامی و یا مجلس خبرگان رهبری چه مزیت‌هایی و چه دستاوردهایی داشته و اینکه نظام و انقلاب تاکنون چه خدماتی را به مردم ارائه کرده است باید توسط همه به ویژه نخبگان، تبیین و به توده مردم انتقال داده شود.

از مهمترین راه‌های ارتباط با نخبگان در عصر کنونی که عصر جهانی شدن نامیده می شود اینترنت و فضای مجازیست که هر چه به جلو حرکت می‌کنیم شاهد تأثیرگذاری بیشتر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات هستیم. در این فضا کلام نخبگان، نگاه نخبگان و صدای نخبگان می‌تواند نقش موثری در حضور یا عدم حضور مردم در انتخابات داشته باشد.

پایان سخن اینکه برای حل مشکلات کشور و پیروزی در میدان سیاسی همه موظف به تلاش برای تحقق چهار مولفه ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخصوص انتخابات شامل «امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت» هستیم و باید از همه ظرفیت‌ها برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات استفاده شود و با توجه به اینکه میدان این برهه از انقلاب میدان انتخابات و میدان مشارکت است نخبگان برای پیروزی در این میدان و به حرکت در آوردن گردانه چرخش نخبگان و شایسته گزینی وظیفه‌ای به مراتب سنگین‌تر و مهم‌تر دارند.

یادداشت به قلم رسول صفی زاده، کارشناس ارشد مسائل سیاسی هرمزگان

انتهای یادداشت/

  • نویسنده : رسول صفی‌زاده